lauantai 16. huhtikuuta 2022

Esikasvatusta

 

En yleensä  juurikaan harrasta pitkää esikasvatusta. Yleensä olen vain laittanut gladiolukset ja daaliat purkkeihin noin kuukautta ennen kuin ne voi viedä ulos. Samoin tuoksuherneillä ja muilla kesäköynnöksillä on ollut noin kuukauden mittainen esikasvatus. Viime vuonna onnistuin narsissitupakan esikasvatuksessa hyvin ja siitä innostuneena olen kasvattanut sitä nyt ihan huoneen lämmössä helmikuusta lähtien. Taimet ovat hyvässä kasvussa. Niissä on sellaista kasvuvoimaa, että niistä saa tarhurikin lisää voimaa kesän odotukseen.



Kymmenen narsissitupakkaa on koulittu omiin ruukkuihin. Osa kasvaa vielä terhakkaana kylvölaatikossa. Ajattelin koulia ne, kun kelit lämpenevät ja saa enemmän kasvatustilaa mökin kuistilta.

Makuuhuoneen valoisan ikkunan eteen ostin keväällä metallihyllyn, joka alkaa olla aivan täynnä taimipurkkeja. 



Hyvässä kasvussa on mm lumotupakka ja tomaatit. Syksyllä ottamani värinokkosen pistokkaat viihtyvät valoisalla ikkunalla ja olen ottanut jo pistokkaita pistokkaistakin. Tsinniat itävät minulla aina epätasaisesti ja kylvin uusia siemeniä kylvölaatikon tyhjiin kohtiin. Toivottavasti ainakin osa niistä lähtisi kasvamaan.

Tuoksuherneet ja liuskamiinanköynnöksen kylvin vasta nyt kuun puolivälissä, sillä niille minulla ei ole sopivaa viileää paikkaa, muualla kuin mökin kuistilla. 

Olen ajoittanut kylvöt kuun vaiheiden mukaan nousevalle kuulle. Seuraavat kylvöt ovatkin sitten suorakylvöjä kukkapenkkeihin toukokuun alussa.

Ihanaa pääsiäisen aikaa blogini lukijoille! Kelit ainakin suosivat nyt :)




2 kommenttia:

  1. Kiitos, ihanaa pääsiäistä teillekin!
    Onpa mieltä ilostuttavat taimet ja myös taustalla näkyvät sipulikukkakorit ♥

    VastaaPoista
  2. Hyvännäköisiä taimia! Minä juuri eilen vasta koulin nuo narsissitupakat. Ne iti aika hitaasti ja sitten vielä osa kuoli ennen koulintaa jo. Tosi minejä ovat, mutta toivottavasti piristyvät omissa poteissaan. Paljon kaikenlaista muutakin kasvattelussa, minulle kesänodotteluterapiaa esikasvatukset 😊

    VastaaPoista

Arvostan jokaista kommenttiasi! Thank you for your comments! Jag uppskattar din kommentar!